Nejlepší obrana je útok, aneb je nutné odvést pozornost

15.02.2015

Za opakovaně rozporovaných okolností vyhrály v roce 2009 výběrové řízení na nové sypače pro Krajskou správu a údržbu silnic, příspěvkovou organizaci Kraje Vysočina náklaďáky značky IVECO. 

Už jsem v životě pochopil, že není důležité jenom to, co kdo říká, ale opravdu záleží i na tom, kdo to říká. Ještě obecněji připomínám, že většina jevů kolem nás má své souvislosti, které je nutné vnímat. Stačí mít jenom zdravé oči, uši a otevřenou mysl.

Za opakovaně rozporovaných okolností vyhrály v roce 2009 výběrové řízení na nové sypače pro Krajskou správu a údržbu silnic, příspěvkovou organizaci Kraje Vysočina náklaďáky značky IVECO. Již po prvním zimním provozu se na nich objevily závažné poruchy a nedostatky.

V květnu 2014 bylo v souvislosti s výše uvedeným výběrovým řízením zahájeno trestní stíhání náměstka pro dopravu ing. Joukla (ČSSD). Škoda za předraženou zakázku byla Útvarem pro odhalování korupce a finanční kriminality vyčíslena na 33.212.800Kč. Ctíme presumpci neviny. Obviněný rozhodně neznamená odsouzený, proto také není omezen ve výkonu svého mandátu, takže např. může spolurozhodovat o dalším nákupu sypačů. A vítězem se stalo opět IVECO.

Bezprostředně po vznesení obvinění si Krajská údržba a správa silnic řízená druhým obviněním Ing. Míkou (ČSSD) objednává testování Tatrovek. Samozřejmě výrobce k tomu nepozvali. A podívejme, 8 z testovaných Tatrovek, které provádějí zimní údržbu našeho kraje bez neobvyklých problémů a to zdůrazňuji, už nejméně 6, ale také více než 30 let je nevyhovujících a nebezpečných. Představte si, že Tatrovky neunesou radlici na sníh a musí být odstaveny.  Posudek z Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice o přetížení přední nápravy, resp. nesouladu některých údajů uvedených v technické dokumentaci byl hotov 21. října 2014. Na den přesně pět měsíců po sdělení obvinění ze zmanipulování veřejné zakázky na osmadvacet sypačů. Blahoslavený ten, který by tyto nejen časové souvislosti považoval za náhodu. 

Když byla v listopadu 2014 společnost TATRA truck a.s. prvně obeznámena s výsledky šetření krajských silničářů, obratem navrhla poměrně jednoduchá opatření. Jednoduché úkony směrující k administrativnímu souladu dokumentace, tak i technicko-provozní úpravy. Konkrétně u některého auta stačí zvolit jiné pneumatiky. U jiného 100% postačuje snížení maximální rychlosti a nejnáročnější bylo doporučení domontovat běžnou zkrutnou tyč přední nápravy průměru 61mm, atd.    

Do konce ledna 2015 nedostali Tatrováci ani odpověď. Místo toho náměstek přes IVECA do tisku tvrdil: „U některých Tater bylo přijato opatření, že nebudou vůbec vyjíždět, jiné budou vyjíždět bez přední radlice, takže budou sloužit pouze k posypu vozovky. Když bude třeba plužit, pojede traktor.“

Takže Tatrovky, které spolehlivě a ke spokojenosti slouží k zimní údržbě v Jeseníkách, Beskydech i Krkonoších, jejichž unikátní podvozek a koncepce jsou ceněny ve světě v těch nejextrémnějších podmínkách nám na okresky kolem Jihlavy, najednou po tolika letech služby nejsou dost dobrý?

Nejen tonoucí, ale i obviněný se stébla chytá. Ale jestliže pan náměstek z pozice své funkce účelově poškozuje obchodní jméno konkurenční značky, jen aby odvedl pozornost od vlastního stíhání, je to nevkusné.

MUDr. Radek Černý

Zastupitel Kraje Vysočina za ODS